Rezultate proiect
Activitatea 4.1. – Acordarea de sprijin in obtinerea actelor de identitate
In perioada de implementare a proiectului au fost efectuate demersuri în vederea punerii în legalitate cu acte de stare civilă a unui numar de 31 de persoane, din care 13 persoane adulte si 18 minori.
EDUCAȚIE – ACTIVITATEA 5
Activitatea 5.1. – Dotarea unui centru educational non-formal George Enescu
Dotarea centrului educațional nonformal a fost un proces esențial pentru a asigura un mediu propice în care participanții au putut beneficia de diverse activități și programe educaționale. Dotarea a fost concepută pentru a susține obiectivele și activitățile specifice ale centrului. Aspecte care au fost luate în considerare:
Prin intermediul proietului au fost asigurate materiale didactice și resurse educaționale adecvate pentru diverse activități educaționale și ateliere de dezvoltare personală.Au fost incluse cărți de lectură, materiale de artă, jocuri educative,mulaje,microscop și alte resurse.
S-a ales mobilier confortabil și funcțional, potrivit pentru diferitele activități, s-a amenajat o bibliotecă cu o varietate de cărți și resurse de lectură adaptate diferitelor grupuri de vârstă și interese, creaand spațiu confortabil pentru întâlniri și discuții,s-a inclus zona de lectură, zonă de experimente, care încurajează interacțiunile și schimbul de idei.
Centrul educațional nonformal a fost conceput pentru a încuraja explorarea, învățarea activă, colaborarea între participanți și mai ales dezvoltarea personală prin activități recreative,de educatie nonformală. Centrul poate deveni un mediu propice pentru continuarea cercetării și inovării în domeniul educației sau în domenii conexe, precum tehnologia educațională sau metodele de predare și învățare si va putea fi utilizat pentru a extinde impactul proiectului inițial prin replicarea sau adaptarea programelor educaționale și a practicilor de succes în alte comunități.
Utilizarea centrului de educație noformală după finalizarea proiectului poate fi diversă și poate implica o varietate de activități și inițiative menite să susțină dezvoltarea continuă și să maximizeze impactul proiectului inițial în comunitate.
Activitatea 5.2. Realizarea procesului de sprijin de activități de educație non-formală și de timp liber
In perioada de implementare a proiectului au fost desfășurate activități educaționale non-formale și de timp liber care au loc în cadrul celor 4 ateliere de lucru stabilite în cererea de finanțare. Grupul țintă a fost împărțit în 8 grupe, conform nivelului de școlarizare formate din aproximativ 38 de elevi. In cadrul acestei activitati au participat un număr de 302 copii. Au fostrealizate urmatoarele teme:
Activitatea 5.3. – Elaborarea si lansarea cartii Cartea Vesela – Happy Book de catre beneficiarii din grupul tinta principal
In perioada de implementare a proiectului a fost elaborată Cartea ”Happy Book” avândurmătoarea structură:
I. Descrierea proiectului ,,Ogra.Door-porțí deschise către incluziunea socială’’
I.1. Prezentarea echipei
II.Educația din România
II.1. Educația nonformală și de timp liber
II.2. Rolul serviciilor educaționale pentru persoanele de etnie romă aflate în situații de vulnerabilitate
II.3. Servicii educaționale nonformale
II.4. Incluziunea socială
III. Dotarea Centrului de educație nonformală ,,George Enescu’’
IV. Prezentarea atelierelor de dezvoltare personală
IV.1. Descrierea temelor abordate la atelierele de lucru
V. Amintiri de neuitat.Impresii din excursii
VI. Educația parentală
VI.1. Teme de educație parentală abordate
VII. Impresiile partenerilor proiectului
VIII. Concluzii
De ce o carte?
,,O carte este comoara care nu se termină niciodată. Cu fiecare pagină pe care o citești, descoperi un secret nou, o aventură nemaipomenită și puterea de a deveni eroul propriei tale povești.” Oamenii scriu cărți din diverse motive, dar noi dorim să împărtășim povestea, sătransmitem experiența, să ne exprimăm gândurile și ideile. Cartea noastră este o modalitate de a comunica, de a influența pozitiv și de a inspira cititorii. Povestea noastră este bazată pe experiențe reale, experiențe care pot contribui la schimbarea în bine a vieții oamenilor. Cartea veselă ,,Happy book’’este finalizarea unui proiect de incluziune socială, proiect cu activități care au adus multă bucurie și satisfacție beneficiarilor de la începutul proiectului și până la finalulacestuia. Odată ce o carte este publicată, poate rămâne în circulație pentru o lungă perioadă de timp, având un impact continuu asupra comunității și contribuind la sensibilizare cu privire la problemele sociale și la importanța incluziunii sociale. O carte poate fi folosită ca instrument educativ pentru a crește conștientizarea și înțelegerea problemelor sociale precum discriminarea, excluziunea sau marginalizarea. Prin povestiri, informații și mesaje transmise, cartea poatecontribui la schimbarea mentalităților.. Cartea poate crea un spațiu de dialog, ca punct de plecarepentru discuții și dialoguri în comunitate despre problemele sociale și modalități de rezolvare aacestora.
Prin urmare, o cartea noastră este o modalitate eficientă și puternică de a marcafinalizarea proiectului de incluziune socială, contribuind la educație, conștientizare, încurajare șipromovarea schimbării sociale pozitive în comunitate.
OCUPARE – ACTIVITATEA 6
Au fost selectati un numar de 368 de persoane, acestia participand la activitati unde au fost informati despre ceea ce inseamna procesul de informare, consiliere, mediere pe piatii muncii, de asemenea au fost înștiințați ca pot sa participe la evaluarea competentelor si pot beneficia de ajutor si consiliere pentru gasirea unui loc de munca care sa se potriveasca cu nivelul lor de pregatire.
Aceasta activitate are ca scop realizarea de interviuri individuale sau de grup si astfel a fost continuata prezentarea unui numar de cel putin 3-4 teme din cele 10 teme de informare si consiliere, parte din Metodologiei privind derularea programului integrat de informare, consiliere, orientare profesionala, mediere pe piata muncii” pentru fiecare beneficiar in parte.
Tuturor beneficiarilor acestei activitati li s-a reamintit ca aceste teme de informare si consiliere au ca scop pregatirea lor pentru obtinerea unui loc de munca si astfel vor fi explorate elemente personale și profesionale ale beneficiarului, după cum urmează: nivel de școlarizare, istoric profesional, competențe și calificări dobândite formal, diplome / certificate doveditoare, competențe și calificări dobândite informal.
De asemenea temele de informare si consiliere au ca obiective extinse:
– autoevaluare/autocunoaștere – beneficiarul are șansa de afla cât mai multe despre el însuși: abilități, competențe, trăsături de personalitate etc.
– de a descoperi interesele beneficiarilor cu privire la ce locuri de muncă preferă șicompatibilitatea cu aceste locuri de muncă
Toti beneficiarii au parcurs cel putin 3-4 teme de lucru din cele 10 propuse: 3-4 de informare si 3-4 de consiliere. Aceste teme au fost:
– ASPECTE PROCEDURALE ESENTIALE
– Tema de consiliere 2 – IMPORTANTA PARTICIPARII LA CURSURILE DE CALIFICARE
– Tema de informare 3 – PLANU RI ACTUALE PRIVIND GASIREA UNUI LOC DE MUNCA SI CUM PUTEM SPIJINI ACEST PROCES
– Tema de consiliere 3 – ASTEPTARI SI CERINTE ALE ANGAJATORULUI
– Tema de informare 4 – INFORMATII CU PRIVIRE LA PREGATIREA PENTRU PARTICIPAREA LA UN INTERVIU IN VEDEREA CAUTARII UNUI LOC DE MUNCA
– Tema de consiliere 4 – MODALITATILE DE ANGAJARE SI DOCUMENTELE OBLIGATORII LA ANGAJARE
– Tema 5 Informare : Informare cu privire la abilitatile valorizate de catre angajator
– Tema 5 consiliere: Sarcini si responsabilitati la locul de munca
– Tema 6 informare: Furnizarea de informatii privind drepturile si obligatiile angajatorilor si angajatilor
– Tema 6 consiliere: Sarcini si responsabilitati la locul de munca in functie de specificul fiecarui loc
– Tema 7 informare: informatii privind modalitati de cautare a unui loc de munca
– Tema 7 consiliere: modalitati practice de cautare a unui loc de munca, sprijin privind documente/dosar angajare.
– Tema 8 informare: Încurajare pentru găsirea unui loc de munca – furnizarea de informații privind modalitățile practice de căutare a unui loc de munca
– Tema 8 consiliere: furnizarea de informații privind modalitățile practice de căutare a unui loc de munca; informatii concrete privind elaborarea unui CV si intocmirea CV-ului
– Tema 9 Informare : furnizarea de informații privind modalitățile practice de căutare a unui loc de munca – Scrisoarea de motivație sau de intenție
– Tema 9 consiliere: Recomandări privind Elaborarea Scrisorii de motivație sau de intenție
– Tema 10 informare: Furnizarea de informatii privind drepturile si obligatiile angajatorilor si angajatilor
– Tema 10 consiliere: Sarcini si responsabilitati la locul de munca in functie de specificul fiecarui loc
Cei care au dorit certificarea competentelor au optat pentru urmatoarele:
-Agent de securitate
– Masinist la masini pentru terasamente;
– Agent de securitate.
– Lucrator in cultura plantelor.
SANATATE – ACTIVITATEA 7
Activitatea 7.1. Implementarea activității de servicii pentru sanatate
In cadrul acestei activitati, au fost selectate si au beneficiat de servicii de sanitate un numar de 753 de persoane. Pe perioada de implementare a proiectului au fost facute de catreexpertii din proiect mai multe Campanii de promovare a sanatatii, cum ar fi:
In concluzie acest proiect a fost benefic pentru membrii comunitatii rome prin faptul ca au avut acces la foarte multe informatii benefice pentru ei si servicii medicale primare care vorcontinua si in afara proiectului.
Activitatea 9.1 – Educatie parentala pentru mame
Activitățile din cadrul Atelierelor parentale se adresează mămicilor care au un rol semnificativ încreșterea, îngrijirea copiilor și formarea copiilor .
În cadrul celor 5 întilniri s-au prezentat și discutat următoarele cinci teme după cum urmează:
1.Ianuarie -Prezentare și autocunoaștere
2.Februarie –Modelarea comportamentului
3.Martie –Strategii de gestionare a emoțiilor
4.Aprilie –Strategii de soluționare a conflictelor
5.Mai –Motivație pentru învațare și formare
În urma întilnirilor s-a observat un progres în relatia dintre mama și copil prin o mai bunăînțelegere a nevoilor emoționale ale copiilor, mai puține conflicte cu copiii,, dezvoltarea unuisentiment de coerență când reflectezi asupra relației cu copilul, o mai bună înțelegere a conectăriiemoționale cu copilul , o mai bună înțelegere a atasamentului si a rolului crucial pe care acesta îljoacă în toate relațiile și cum se poate construi o relație de atașament sigur;
Criterii de selecție a celor 30 de mame pentru activitatea de Educație parentală:
1. Sunt mame ale beneficiarilor secundari, elevi ai Școlii Gimnaziale Ogra
2. Provin din mediu defavorizat
3. Mamele au mai mulți copii,elevi la Școala Gimnazială Ogra
4. Aparțin grupurilor cu risc de părăsire timpurie a şcolii, cu accent pe copii aparţinândminorităţii romă şi a celor din mediul rural
5. Selecţia persoanelor eligibile se va realiza respectând principiul egalităţii de şanse şi principiulnondiscriminării.
Activitatea 10.1 Acordarea sprijinului material pentru promovarea participării la activitățile proiectului
In cadrul acestei activitati au fost un numar de 180 de copii, inscrisi la Scoala Gimnaziala din comuna Ogra, care timp de 2 ani scolari, au beneficiat de cate un set de materiale (un set/an scolar) pentru a-i sprijini si motiva in vederea participarii la cursuri. Sprijinul material a constatin acordarea unui pachet/beneficiar/an scolar si a continut: ghiozdan, penar, caiete, sapun, pasta dinti, perie dinti, flacoane sampon, trening si pereche adidasi.
Activitatea 11.1 Furnizarea de informații persoanelor de etnie romă, în special femeilor și tinerelor rome
In cadrul acestei activitati, pe o perioada de 3 luni sau organizat 6 actiuni de informare si abilitare pentru un numar de 20 de femei rome si 10 tinere rome din grupul tinta principal.
Temele abordate in actiunile specifice de informare si abilitare au cuprins urmatoarele teme:
alte teme considerate relevante de catre beneficiarii proiectului prezenti la aceste actiuni de informare.
Activitatea 11.2 – Realizarea de actiuni de facilitare comunitară
In cadrul activitatea 11.2 s-a realizat o serie de 5 intalniri cu reprezentanti ai romilor de la nivel local, persoane din comunitate, pentru a promova capacitatea de organizare la nivel local. Respectiv capacitatea oamenilor de a lucra impreuna, de a se organiza si de a mobiliza resursepentru a rezolva probleme de interes comun. In cadrul acestor intalniri de facilitare comunitara, au participat 50 de persoane din care minim 10 femei, tinere rome.
Pe de alta parte, in cadrul aceste activitati a fost organizat “Festivalul Eniilor Ogra 2023”. Festivalul a avut loc in perioada 30 septembrie – 1 octombrie 2023, prin realizarea unor activitaticare au avut ca obiectiv rezolvarea problemelor comunitatii in domeniul incluziunii sociale. Acesta s-a desfasurat dupa intocmirea unei metodologii impreuna cu grupul local de actiuneOgra, din care fac parte 30 de persoane din comunitate.
Festivalul a atins toate obiectivele specificate in metodologie prin desfasurarea unoractiuni de promovare a culturii si traditiilor rome, dar si imbinarea acestora cu cele romane simaghiare, printre acestea fiind: organizarea unui simpozion avand ca tematica istoria si culturaromilor, diferite activitati pentru copiii (concursuri sportive, lectii de dans, jocuri interactive), muzica si dans specific rromani, populara romaneasca si populara maghiara, expozitie de mestesugurari locali.
In cadrul “Festivalul Eniilor Ogra 2023”, pe parcursul celor 2 zile, au avut loc urmatoareleactivitati:
– au avut loc diferite jocuri si concursuri sportive interactive, cum ar fi diferite jocuri cu mingea (fotbal, handbal, etc), kickboxing, jocuri de imaginatatie si interactiune;
– jocuri interactive cu animatori si ateliere de creatie, in cadrul carora copii au desenat, pictat, au creat modele din diferite materiale, au invatat diferite cantece si dansuri care le-au pus in practica in grup si nu numai;
– au invatat dansuri populare cu specific etniei rome, cat si romanesti alaturi de un instructor coregraf si de o pereche de sansatori profesionisti;
In cadrul activitatiilor pentru copii, au participat peste 300 de copii, preponderenti de etnie roma, dar si copii de etnie romana si maghiara.
La spectacolele de muzica, in cadrul celor doua zile de Festival, au fost prezenti peste 2000 de persoane, apartinand in cea mai mare parte etniei rome, dar au fost prezenti si persoane de etnie romana si maghiara.
“Festivalul Eniilor Ogra 2023” a avut un real success la nivelul cetateniilor din Ogra, in special in randul comunitatii de romi, deoare au avut oportunitatea de a-si prezenta si mediatize cultura si obiceiurile specific in armonie cu cele romanesti si maghiare. A avut un impact pozitivatat asupra copiilor, dar si asupra persoanelor majore, pentru dezvoltarea relatiilor intersociale siculturale, in vederea eliminarii discriminarii entice. Pe parcursul celor doua zile membri echipeide proiect au discutat, mediat si au creat o atmosfera care sa uneasca cele trei tipuri de etniiprezente, sa sporeasca increderea romilor in identitatea lor si sa creasca nivelul de acceptanta aacestora in randul populatiei majoritare